Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.05.2013 18:54 - Тънкости на писането и издаването
Автор: illa Категория: Изкуство   
Прочетен: 1626 Коментари: 0 Гласове:
0



Тънкостите на приготвянето отличават майсторски приготвеното ястие от просто сготвеното, майсторски изваяното произведение на изкуството от любителски направеното за удоволствие или арт-терапия. Тънкостите са тези, които проправят границата между естетическата наслада и удоволствието. Деница Дилова е разказвач, който владее тънкостите в умението да създаде интересна и стойностна история, такава, която те кара да се смееш буйно, когато всъщност е тъжно и да плачеш от удоволствие и радост, докато потъваш в изобразеното.

„Тънкости на приготвянето” е сборник от десет разказа, които читателят поглъща с удоволствие и на малки хапки за да има за по-дълго време. Тъжно е, че тези късчета словесно изящество са последвани от петнадесет рецепти, които да поставят книгата на рафта за кулинария и да принизят автора до определението „женско писане” в най-скучните възможни смисли на думата.

Последното нещо за което се говори в тези разкази е готвене.

Макар във втората условна половина да е предвидена рецепта за приготвяне на амур, то разказа „Възкресенията на един амур” си е симпатична пародия на хорър, в който най-безсрамно са привлечени и деца и също като в приказките вълшебното число три и скритата агресивност и съобразителност на най-малката участничка довеждат до „щастливия” край.

„Сюрреализмът на охлюва” е истински шедьовър и дори може да се разглежда като „инициационна” творба, защото поставя големите въпроси за смисъла на живота, за смъртта като друга форма на живот, за любовта, за „наследството”, което получаваме не толкова като материалност, колкото като уроци. „Охлювите… се преобразуват и са живи, но по онзи, другия начин. … Охлювите се хранят, правят любов и спят и никога не бързат. … За да се трансформираш трябва да си съвършен като тях.” Такива неща намира в рецептите на кръстницата си героинята и те и помагат да се трансформира в „тъмнина, влага, слуз и сън”…

„Гълъб в супата”, „Субтропикът на рака”, „Тънкости на приготвянето” разкриват някои от лицата на любовта, такава каквато е или би могла да бъде. Героините на Дилова са едновременно нежни и жестоки, а неподправеното й чувство за хумор е премерено като с капкомер. „Непокътнатият шаран от Днепър”, „Разкритията на Алеко Дундич”, „Въдворяване на покварените” съвместяват портретите на хора с описанията на места и привички. Един незлобен и неполитически разказ за странното от запомненото близко минало. „Славен ден” и финалът на „Субтропикът на рака” показват, че Деница Дилова владее тънкостите на чуването и предава в майсторски диалог чувствата и мислите на героите си.

Фрагментарността и скачането от тема на тема вътре в самия разказ, играта на смешното и страшното, принизяването на възвишеното и естетизирането на убийството, предхождащо готвенето – всичко това нарежда разказите на Деница Дилова сред откровенията на съвременното писане. Издателското решение на „Скалино” е странно, освен ако не е търговски трик и флирт с една неочаквана публика – онази, която благоговее  пред „риалити” форматите и „сапунените” сериали. Но дали не губи друга – млада, ентусиазирана, нахъсана да открива и преосмисля родното и чуждото в едни различни измерения? Защото тънкостите на приготвянетенио са онези, които правят успешен или не чак до там всеки занаят. Може би.



Тагове:   разкази,   книги,   рецензии,


Гласувай:
1



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031